Den Haag – Het gebruik van biokerosine in de luchtvaart wordt gestimuleerd. Daarbij geldt wel als voorwaarde dat biokerosine, net als andere biobrandstoffen, duurzaam wordt geproduceerd waardoor de productie niet ten koste gaat van bijvoorbeeld natuurgebieden. Ook moet de biobrandstof, qua CO2-ketenemissies, aanzienlijk beter presteren dan fossiele brandstoffen. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu.
De nieuwe regelgeving rond biokerosine is interessant voor brandstofleveranciers. Zij hebben namelijk een verplichting om, naast de benzine en diesel die we van oudsher kennen, een aandeel hernieuwbare energie op de markt te brengen. Meestal is dit biobrandstof die wordt bijgemengd bij de benzine en diesel. Biokerosine wordt in de nieuwe wetgeving ook onder de noemer biobrandstof geschaard. In 2012 moet 4,5 procent van de brandstof die op de markt gebracht wordt van hernieuwbare afkomst zijn. Als daarbij biobrandstoffen worden ingezet moeten deze, volgens Europese regels, duurzaam zijn.
Het kabinet komt met dit besluit tegemoet aan de motie Haverkamp/Leegte die verzoekt om verbreding van de werking van de regelgeving met betrekking tot biobrandstoffen.
Foto – Archief persbureau Meter