Meer kans op ongeval en ernstige verwondingen bij hogere snelheid

Assen – Veel mensen rijden te hard. Binnen de bebouwde kom, maar meer nog daar buiten. Door de overtredingen van de snelheid hebben we meer kans op ongevallen met (ernstige) verwondingen. Te makkelijk trappen we nog te vaak het gaspedaal wat dieper in. Maar hoe harder we rijden, hoe minder tijd er is om ongelukken te voorkomen. Krijgt u een botsing, dan zijn de gevolgen des te ernstiger. Wie 1 kilometer per uur sneller rijdt, heeft gemiddeld 3 procent meer kans op een ongeval waarbij gewonden vallen.

Snelheid en beoordelingsvermogen
Iemand die hard rijdt heeft een grotere kans om in een noodsituatie terecht te komen. Hoe hoger de snelheid, hoe meer wisselingen en veranderingen in situaties er zijn voor de bestuurder. De tijd om een beslissing te nemen wordt korter. De kans op een foute beslissing zal dus toenemen. Iedere bestuurder heeft een reactietijd nodig om te reageren op veranderingen. Tijdens die reactietijd rijdt de auto door: hoe harder hoe verder. Daarnaast is er nog de remweg en daarvoor geldt: hoe harder gereden wordt hoe langer de remweg.

Feit: Snelheid speelt een rol bij ieder verkeersongeval. Ongeveer 20% van alle niet-natuurlijke doden is een verkeersslachtoffer

Remmen duurt langer dan u denkt
Als de gemiddelde snelheid enkele kilometers per uur lager ligt, wordt de kans op letselongevallen al een stuk kleiner. Een gemiddelde weggebruiker die niet verwacht dat hij plotseling moet remmen, heeft een reactietijd van 3 seconden. Nog voordat je kunt beginnen met remmen heb je dus al dus volgende afstand afgelegd:
■Fietser (18 km/h): 15 meter
■Racefietser (36 km/h): 30 meter
■Bebouwde kom (54 km/h): 45 meter
■Buiten bebouwde kom (90 km/h): 75 meter
■Autoweg (108 km/h): 90 meter
■Autosnelweg (126 km/h): 105 meter.

Een voertuig dat bij gunstig weer een noodstop maakt bij 90 km/h, staat ongeveer 6 meter eerder stil dan bij 93,6 km/h. Daarnaast krijgen de andere weggebruikers meer tijd om te reageren. Als vuistregel geldt dat de totale remafstand even groot of meer is dan de snelheid waarmee je rijdt (binnen de bebouwde kom dus 50-60 meter).
Veel mensen rijden te hard. Binnen de bebouwde kom, maar meer nog daar buiten. Door de overtredingen van de snelheid hebben we meer kans op ongevallen met (ernstige) verwondingen. Te makkelijk trappen we nog te vaak het gaspedaal wat dieper in. Maar hoe harder we rijden, hoe minder tijd er is om ongelukken te voorkomen. Krijgt u een botsing, dan zijn de gevolgen des te ernstiger. Wie 1 kilometer per uur sneller rijdt, heeft gemiddeld 3 procent meer kans op een ongeval waarbij gewonden vallen.

Snelheid en beoordelingsvermogen
Iemand die hard rijdt heeft een grotere kans om in een noodsituatie terecht te komen. Hoe hoger de snelheid, hoe meer wisselingen en veranderingen in situaties er zijn voor de bestuurder. De tijd om een beslissing te nemen wordt korter. De kans op een foute beslissing zal dus toenemen. Iedere bestuurder heeft een reactietijd nodig om te reageren op veranderingen. Tijdens die reactietijd rijdt de auto door: hoe harder hoe verder. Daarnaast is er nog de remweg en daarvoor geldt: hoe harder gereden wordt hoe langer de remweg.

Feit: Snelheid speelt een rol bij ieder verkeersongeval. Ongeveer 20% van alle niet-natuurlijke doden is een verkeersslachtoffer

Remmen duurt langer dan u denkt
Als de gemiddelde snelheid enkele kilometers per uur lager ligt, wordt de kans op letselongevallen al een stuk kleiner. Een gemiddelde weggebruiker die niet verwacht dat hij plotseling moet remmen, heeft een reactietijd van 3 seconden. Nog voordat je kunt beginnen met remmen heb je dus al dus volgende afstand afgelegd:
■Fietser (18 km/h): 15 meter
■Racefietser (36 km/h): 30 meter
■Bebouwde kom (54 km/h): 45 meter
■Buiten bebouwde kom (90 km/h): 75 meter
■Autoweg (108 km/h): 90 meter
■Autosnelweg (126 km/h): 105 meter.

Een voertuig dat bij gunstig weer een noodstop maakt bij 90 km/h, staat ongeveer 6 meter eerder stil dan bij 93,6 km/h. Daarnaast krijgen de andere weggebruikers meer tijd om te reageren. Als vuistregel geldt dat de totale remafstand even groot of meer is dan de snelheid waarmee je rijdt (binnen de bebouwde kom dus 50-60 meter).

Feit: Stopafstand bij 120 km/uur is 24 auto’s van gemiddelde lengte

Aangekondigde controles

De politie kiest ervoor om snelheidscontroles aan te kondigen, hoewel niet tot in detail bekend is op welke plaats de controle gehouden wordt. Dit blijkt de gemiddelde snelheid behoorlijk te drukken. De ernst van een verkeersongeval neemt toe naarmate er harder gereden wordt.

Met alle gevolgen voor de verkeersdeelnemers. Weten waar Politie Drenthe deze week controleert? Kijk op www.verkeershandhaving.nl bij controles. De resultaten van deze controles worden in de reguliere persberichten meegenomen.

De politie kiest ervoor om snelheidscontroles aan te kondigen, hoewel niet tot in detail bekend is op welke plaats de controle gehouden wordt. Dit blijkt de gemiddelde snelheid behoorlijk te drukken. De ernst van een verkeersongeval neemt toe naarmate er harder gereden wordt.

Met alle gevolgen voor de verkeersdeelnemers. Weten waar Politie Drenthe deze week controleert? Kijk op www.verkeershandhaving.nl bij controles. De resultaten van deze controles worden in de reguliere persberichten meegenomen.

Tekst/Bron – Politie Drenthe
Foto – Archief Persbureau Meter