Qbuzz houdt klant op ludieke wijze spiegel voor

Regio – De buschauffeur groeten. Opstaan voor ouderen. En elkaar een handje helpen. Dat maakt samen
reizen prettig. Qbuzz ziet dat graag in haar bussen; de reis van de klant staat centraal. Om dit gedrag
te stimuleren organiseert Qbuzz jaarlijks een actie. ‘Samen in de bus’. Dit keer komen busreizigers
leuke cartoons en tweets tegen in de bus. Ze laten op positieve wijze zien hoe je rekening met elkaar
kunt houden. Veel passagiers denken daar niet altijd aan, merken de chauffeurs van Qbuzz.
#samen in de bus
Veel busreizigers gedragen zich netjes. Ze houden rekening met elkaar en helpen elkaar. Toch zijn er
ook nog genoeg reizigers die daar weinig oog voor hebben. Er is een afname van sociaal gedrag te zien.
Een maatschappelijke trend. “Met deze actie houden wij onze klanten een spiegel voor. We geven ze
op een ludieke manier inzicht in hun eigen gedrag”, legt Annemarie Zuidberg-Tabak,
concessiedirecteur van Qbuzz, uit. “Iedereen wil plezierig met de bus reizen. Qbuzz draagt daar graag
aan bij.” Daarnaast is het een interactieve actie. Passagiers kunnen over het onderwerp mee twitteren
via #samenindebus.
Positieve boodschap
De stickers met cartoons en tweets kom je tegen in 100 bussen in Groningen en Drenthe. De cartoon
laat op een speelse manier zien hoe je niet met elkaar om hoort te gaan. De tweet geeft er een
positieve draai aan. De hoofdpersoon uit de cartoon heeft iets van de situatie geleerd. Hij laat met een
tweet weten zich in het vervolg anders op te stellen.
Goede sfeer
De ‘samen in de bus’ actie wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door Qbuzz. Vorig jaar zijn
stoelhoezen met positieve teksten ingezet om busreizigers bewust te maken van hun gedrag. Door
jaarlijks het reizigersgedrag onder de aandacht te brengen, wil Qbuzz bijdragen aan een goede sfeer in
de bus wat reizen voor iedereen prettiger maakt. Dit sluit aan op de visie van Qbuzz om een
kwaliteitsstrijder te zijn.
Foto – Qbuzz