Zestig procent van de weggebruikers negeert rood licht botlektunnel

Rotterdam – Vanaf 15 juni wordt iedereen die het rode verkeerslicht bij de Botlektunnel negeert bekeurd. Hiervoor zijn digitale flitspalen geplaatst bij de ingang van de tunnelbuizen. Zestig procent van de verkeersdeelnemers negeert momenteel het rode verkeerslicht. Controle met de roodlichtcamera moet aan deze onveilige situatie een einde maken. Het is voor het eerst dat met een camera wordt gehandhaafd bij verkeerslichten van een tunnel. Een tweede primeur voor Nederland is dat er van de voorkant van het voertuig een foto van de overtreder wordt gemaakt.

Het komt regelmatig voor dat de verkeerslichten op rood springen omdat de hoogtedetectie een te hoge vrachtwagen detecteert. Vrachtwagens hebben bij de detectie nog twee mogelijkheden om een andere route te kiezen dan de Botlektunnel. Vrachtwagens die toch door de tunnel rijden, kunnen schade aan de tunnel of aan voertuigen van medeweggebruikers veroorzaken. Om die reden wordt de tunnel na een hoogtemelding via verkeerslichten afgesloten.

Wat gebeurt er bij rood licht?
Als het verkeerslicht op rood springt, wordt dit vooraf duidelijk aangekondigd door het signaleringssysteem (vergelijkbaar met de knipperlichten die aangaan als een brug open gaat) en met een verlaging van de maximumsnelheid op de matrixborden. Alle weggebruikers, dus niet alleen vrachtwagens, zijn verplicht om voor het rode verkeerslicht te stoppen. Weggebruikers die doorrijden, worden op de foto vastgelegd en ontvangen automatisch een bekeuring van €180.

Klapperende zeilen
De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn professionals die zorgvuldig met hun voertuig omgaan. Desondanks rijdt een beperkte groep met een te hoog voertuig of met klapperende zeilen. De boete hiervoor bedraagt minimaal €330,- en loopt, afhankelijk van de overschrijding van de maximale hoogte, snel op. Klapperende zeilen zijn eenvoudig te voorkomen door het dekzeil aan de voorzijde goed te stellen. Dit voorkomt niet alleen dat de hoogtedetectie in werking treedt waardoor filevorming ontstaat, maar bespaart ook brandstof en voorkomt verkeersonveilige situaties.

Oogje in het zeil
De politie gaat de komende periode extra controleren op hoge vrachtwagens. Steekproefsgewijs worden vrachtwagens op hoogte gecontroleerd. Daarnaast wordt de transportbranche geïnformeerd over de mogelijkheden om hoogtemeldingen te voorkomen.